Szybkość ładowania strony kancelarii – co na nią wpływa?

Szybkość ładowania strony

Dzisiejszy odbiorca żyje w szybkim tempie. Witryny w sieci najczęściej przegląda na telefonie pomiędzy codziennymi obowiązkami. Jeżeli strona nie otworzy się z prędkością kilku sekund, może uznać, że coś jest nie tak. Być może strona jest nieaktualna, a kancelaria już nie istnieje? Nie pozwól na to, aby potencjalny klient tak pomyślał. Masz wpływ na to, w jakim tempie strona Twojej kancelarii się otworzy. W poniższym wpisie omówimy, co ma wpływ na prędkość ładowania strony i jak sprawdzić szybkość strony internetowej Twojej kancelarii. 

Co ma wpływ na prędkość ładowania strony kancelarii?

Optymalizacja grafik

Zamieszczasz na stronie kancelarii dużo zdjęć i grafik? Dodajesz infografiki do każdego wpisu blogowego? Dobrze! Zdjęcia – szczególnie zespołu – mogą wpłynąć pozytywnie na odbiór strony. Warto jednak zachować zdrowy umiar i sprawdzić, czy obrazów nie jest zbyt dużo. Po drugie koniecznie zwróć uwagę na to, czy grafiki i zdjęcia nie są zbyt ciężkie (przykładowo po kilkanaście MB).

Każdy obraz – przed umieszczeniem na stronie – odpowiednio przygotuj. Jak to zrobić?  

  • Wykadruj zdjęcie lub grafikę. Usuń elementy, które są zbędne i psują kompozycję. 
  • Zapisz w odpowiednim formacie: PNG, JPEG albo SVG.
  • Odpowiednio skompresuj. Przykładowo korzystając z narzędzia compressor.io. Jeżeli tworzysz projekty w Canvie (polecamy!), wystarczy wybrać opcję „kompresuj plik” na etapie pobierania obrazu. 

Po skompresowaniu upewnij się, że Twoje zdjęcie lub grafika wciąż jest dobrej jakości. Widoczne piksele niestety nikogo nie zachęcą, a Twoja strona będzie wyglądać nieprofesjonalnie. Czasami, gdy pracujemy zbyt długo nad jednym projektem, możemy tego nie zauważyć. Dlatego warto przed publikacją przekazać stronę do przejrzenia osobie postronnej lub sprawdzić projekt kolejnego dnia. 

Dowiedz się więcej: Skąd brać zdjęcia do wpisów na blogu?

Certyfikat SSL

Mamy nadzieję, że temat certyfikatu SSL nie jest dla Ciebie obcy. Dla przypomnienia certyfikat SSL chroni poufne przesyłanie informacji. Jeżeli certyfikat nie będzie zainstalowany na Twojej stronie – odbiorca otrzyma komunikat, że jego dane mogą być niezabezpieczone. Certyfikat SSL to must have! Dodatkowo wpływa on na szybkość ładowania Twojej strony. Jak to się dzieje? Certyfikat SSL potrzebuje do działania protokołu HTTPS, który przyspiesza wczytywanie się strony w porównaniu z protokołem HTTP. 

Jeżeli obsługujesz stronę poprzez system WordPress, certyfikat SSL możesz zainstalować w kilka sekund. Wystarczy, że przejdziesz do zakładki „Wtyczki”. Kolejno dodaj nową wtyczkę „Really Simple SSL”. Zainstaluj ją i gotowe! Twoja strona jest zabezpieczona. Odbiorcy nie otrzymają już powiadomienia o niebezpieczeństwie. 

Funkcjonalność

Zainstalowałeś na swojej stronie integrację z Instagramem, aktualną mapę pogodową, a do tego interaktywny czat. Nie tędy droga… Po pierwsze strona prawnicza powinna być estetyczna i czytelna. Dlaczego mówimy o tym w kontekście szybkości ładowania strony? Zbyt wiele elementów może obciążyć stronę. Wtedy nie tylko strona będzie nieczytelna, ale dodatkowo korzystanie z niej będzie bardzo utrudnione. Warto więc przeanalizować każdy z elementów strony i sprawdzić, czy aby na pewno jest przydatny. 

Jeżeli korzystasz z WordPressa, sprawa wygląda identycznie z wtyczkami i motywami. Z własnego doświadczenia wiemy, że czasami ciężko się powstrzymać. Biblioteka wtyczek i motywów rozrasta się w niesamowitym tempie. Jeżeli już zdecydujesz się na wybraną wtyczkę, obserwuj, czy jest przydatna. Jeżeli nie, nie trzymaj jej w swoim kokpicie. To samo dotyczy motywów – jeżeli z któregoś nie korzystasz, po prostu go usuń.

Wideo

Wideo w ostatnich latach zyskuje na popularności. Korzystanie z niego to doskonały sposób na to, aby zyskać przychylność odbiorcy. Niestety pliki wideo zazwyczaj są bardzo duże. Zachęcamy do tego, aby pliki wideo wgrać na zewnętrzną platformę w stylu YouTube. Natomiast na stronie udostępniać linki do wideo. Dodatkowo, po przejściu do platformy, odbiorca będzie mógł zapoznać się z pełną biblioteką Twoich plików multimedialnych. 

Jak sprawdzić szybkość ładowania strony Twojej kancelarii?

PageSpeed Insights

Najpopularniejsze narzędzie do sprawdzenia szybkości ładowania strony od Google. Aby przeprowadzić test, przejdź do strony pagespeed.web.dev. Kolejno wprowadź adres strony i kliknij „Analizuj”. W odpowiedzi otrzymasz raport z podziałem na urządzenia stacjonarne i mobilne. Dodatkowo uzyskasz szczegółowe informacje o tym, co możesz zrobić, aby poprawić prędkość Twojej strony. 

Mobile-Friendly Test

Wzrastająca liczba użytkowników mobilnych już nikogo nie dziwi. Sprawdzając prędkość strony, warto wziąć pod uwagę również urządzenia mobilne. Jak wskazują badania, aż 53% użytkowników opuszcza witrynę, która ładuje się ponad 3 sekundy (mówią o tym badania od Google – źródło). Test dostosowania do urządzeń mobilnych i szybkości możesz wykonać pod tym adresem: search.google.com/test/mobile-friendly. Procedura jest bardzo podobna do tej z poprzedniego narzędzia. Wystarczy wpisać link w odpowiednim miejscu. Kolejno otrzymasz raport. Odczytasz z niego czas ładowania strony, a także procent odrzuceń ze względu na zbyt długi czas ładowania. 

Czytaj więcej: Dlaczego strona Twojej kancelarii powinna być responsywna?

WebPageTest

Kolejne narzędzie do analizy szybkości strony internetowej – uważane za jedno z najbardziej rozbudowanych. Dokonując analizy, możesz wybrać zaawansowane opcje, takie jak inna lokalizacja czy tryb łącza z internetem. Jeżeli więc zależy Ci na bardzo dokładnej analizie, zachęcamy do wypróbowania tego narzędzia. Procedura wprowadzania do analizy jest identyczna jak w przypadku dwóch poprzednich platform. Dokonasz jej pod tym linkiem webpagetest.org.

 

Podsumowanie

Jak widzisz, poprawienie prędkości strony internetowej Twojej kancelarii jest możliwe. Czasami wystarczy kilka prostych operacji, których możesz dokonać bez udziału programisty. Jeżeli dokonujesz zmian na stronie, warto wykonać test prędkości – zarówno przed, jak i po. W ten sposób sprawdzisz, czy Twoje działania były skuteczne. Przy teście bierz pod uwagę nie tylko stronę główną, ale także podstrony takie, jak usługi czy blog. 

 

Potrzebujesz strony internetowej dla kancelarii? Wypełnij krótki brief i otrzymaj BEZPŁATNĄ WYCENĘ! 

 

Kim jesteśmy?

Jesteśmy zespołem prawników i specjalistów od e-marketingu. Jako agencja marketingowa – Marketing Prawników – pomagamy prawnikom i kancelariom wyróżnić się w sieci w poszanowaniu etyki zawodowej.

Praktyczne wskazówki marketingowe dla prawników

Dołącz do ponad 100 kancelarii prawnych, które korzystały z usług naszej agencji marketingowej.

Zapisz się na nasz newsletter i dowiedz się jak rozwijać swój marketing.

Więcej
WPISÓW