UX/UI na stronie internetowej kancelarii prawnej

O tym, że strona internetowa stanowi kluczowy element działalności każdej kancelarii prawnej nie musimy już chyba nikogo przekonywać. We wcześniejszym wpisie dotyczącym stron omówiliśmy konkretne elementy, które powinna zawierać witryna internetowa kancelarii prawnej.

Przeczytaj: Strona internetowa – co powinna zawierać?

 W tym artykule pomówimy o User Experience, czyli o doświadczeniach użytkownika, w tym przypadku w odniesieniu oczywiście do stron internetowych. Przekażemy kilka cennych wskazówek, jak sprawić, aby strona kancelarii była przyjemna, przejrzysta i intuicyjna dla obecnych i potencjalnych klientów. 

Strona główna kancelarii prawnej

Wielu użytkowników naszej strony internetowej w pierwszej kolejności trafia na stronę główną i na jej podstawie podejmuje dalsze interakcje. Właśnie w tym miejscu powinny pojawić się najważniejsze informacje dotyczące naszej działalności, tak, aby użytkownik, nie był zmuszony „domyślać się”, czego właściwie dotyczy nasza strona. 

Niemal wszystkie poradniki UX, zalecają, aby to w górnej części strony znalazły się informacje, na których zależy nam najbardziej. To właśnie w tym miejscu skupia się najwięcej uwagi i na tej podstawie kreuje się pierwsze wrażenie, które możemy wywrzeć tylko raz 🙂 

Istotny jest także umiar. Nasz system percepcyjny jest przemęczony ilością bodźców, które docierają do nas na co dzień, strona – nie może „męczyć” użytkownika już na starcie, bo uzyskamy efekt odwrotny do zamierzonego i tylko nieliczni do nas wrócą.

Estetyka strony kancelarii prawnej

Tak jak w życiu, tak i na stronie internetowej, przyciągają nas rzeczy „ładne”. Zadbaj więc o to, aby Twoja strona była czytelna i przyjemna dla oka. Kilka wskazówek: 

  • Kolorystyka – zdecyduj się na wybrane kolory, które najlepiej zidentyfikują Twoją markę i konsekwentnie z nich korzystaj. Color Tool to narzędzie, które pomoże Ci dobrać odpowiednie połączenie kolorów. Kolory na stronie internetowej kancelarii prawnej powinny być stonowane. Zbyt jaskrawe kolory mogą skutecznie odstraszyć potencjalnych klientów.
  • Typografia – nie stosuj zbyt wielu fontów. Zdecyduj się na jeden/dwa i tak jak w przypadku kolorystyki – stosuj je konsekwentnie. Nagłówki oddzielaj od pozostałego tekstu, korzystaj z ciemnego fontu na jasnym tle, unikaj justowania (szczególnie upodobanego przez prawników), a treść dziel na akapity. Jeżeli potrzebujesz wsparcia w łączeniu fontów – polecamy serwis fontpair 
  • Grafiki/zdjęcia – wybieraj zdjęcia i grafiki tylko dobrej jakości. Koniecznie dopasowane do treści. Pamiętaj jednak, żeby przed umieszczeniem obiektu na stronie, dokonać kompresji tj. “odchudzić” zdjęcie/grafikę, bez utraty jakości (zbyt ciężki, może spowolnić działanie strony). Do tego celu możesz użyć specjalnych narzędzi, przykładowo tinypng

Pro-tip: W kwestii fotografii wiele lepiej od stockowych sprawdzają się zdjęcia ,,zwykłych” ludzi, najlepiej nasze, zwiększa to naszą autentyczność i wiarygodność 😉

  • Wykorzystaj przycisk CTA

Przycisk CTA – Call to action, w swoim zamierzeniu powinien zachęcić użytkownika do wykonania działania na naszej stronie. Przykładem takiego przycisku, jest dobrze nam znane „Zapisz się”, który pojawia się przykładowo przy oknie z zapisami do newslettera. Aby przycisk spełniał swoją funkcję, powinniśmy trzymać się kilku prostych zasad:

  • Wyróżnij go innym kolorem
  • Zastosuj krótki tekst
  • Wywołaj emocje – stosuj tzw.  power words – przykładowo: nowy, za darmo czy inspirujący (pełniejszą listę takich słów znajdziesz tutaj – 700 power words)
  • Wybierz odpowiednie miejsce, takie, które „rzuca się w oczy” przykładowo w sekcji menu, lub przy zapisach do wspomnianego powyżej newslettera
  • Stosuj maksymalnie jeden przycisk w jednej linii – ułatwi to decyzje 😉 
  • Mobilność 

Zgodnie z raportem digital studio 2020 (pełny raport znajdziesz tutaj), obecnie około 53% odwiedzin stron internetowych pochodzi właśnie od telefonów komórkowych, tendencja ta ciągle wzrasta.  Jak dostosować więc naszą stronę pod urządzenia mobilne?

Zadbaj o to, aby skrócić teksty, szczególnie na stronie głównej do minimum, zbyt długie treści skutkują dłuższym czasem przewijania, a jak wynika z naszej natury, jesteśmy ,,leniwi” i po prostu zbyt długa strona może zostać przez użytkownika szybko wyłączona.

Wyróżnij najważniejsze elementy, aby ułatwić nawigację na stronie. Pamiętaj również o przycisku, który pozwoli wrócić na początek naszej witryny – bez konieczności ponownego przewijana. 

Pop-up’y – czyli wyskakujące okienka, o ile w przypadku laptopów i komputerów, mogą spełniać swoją funkcję, tak w przypadku urządzeń mobilnych już niekoniecznie. Jeżeli już zdecydujesz się na taki element, zadbaj o to, aby przycisk zamykający okienko pojawił się w widocznym miejscu. 

Dodatkowo dostosowanie strony pod urządzenia mobilne, poprawia naszą pozycję w rankingu Google. Korzystając z narzędzia Google search controle możesz łatwo sprawdzić, czy Twoja strona dopasowana jest do urządzeń mobilnych. 

  • Testuj!

Niezależnie od tego, jak bardzo jesteś przekonany o wspaniałości i bezbłędności swojej strony internetowej – przekaż ją do testów. Nie musisz od razu korzystać z profesjonalnych testerów. Pokaż stronę swoim znajomym, rodzinie czy współpracownikom – takim osobom, których mógłbyś uznać za potencjalnych klientów.  

Nic tak nie zraża użytkownika, jak niedziałające przyciski, linki, czy literówki. Możesz zasugerować swoim ,,testerom” gotowe scenariusze działania, przykładowo: sprawdź, czy z łatwością odnajdziesz adres kancelarii, zapiszesz się do newslettera. Zbadaj czy język na stronie jest dla Ciebie zrozumiały.

Kim jesteśmy?

Jesteśmy zespołem prawników i specjalistów od e-marketingu. Jako agencja marketingowa – Marketing Prawników – pomagamy prawnikom i kancelariom wyróżnić się w sieci w poszanowaniu etyki zawodowej.

Praktyczne wskazówki marketingowe dla prawników

Dołącz do ponad 100 kancelarii prawnych, które korzystały z usług naszej agencji marketingowej.

Zapisz się na nasz newsletter i dowiedz się jak rozwijać swój marketing.

Więcej
WPISÓW