Promowanie kancelarii prawnej od zawsze wzbudzało wiele wątpliwości wśród prawników. Nie wspominając już o pytaniach, czy reklamowanie działalności prawniczej jest zgodne z etyką zawodów prawniczych. Niektórzy prawnicy uważają, że tak – natomiast inni są przekonani, że prawnik nie może się podejmować żadnych działań marketingowych. W maju 2023 roku doszło do zmian w Kodeksie Etyki Adwokackiej. Zgodnie z nowelizacją każda forma komunikacji, która ma na celu promowanie bezpośrednio lub pośrednio usług, lub wizerunku adwokata, jest dozwolona (pod warunkiem że, nie narusza określonych zasad w KE). Pewnie teraz nasuwa Ci się pytanie – to jak promować kancelarię prawną, aby ją skutecznie (i zgodnie z prawem) wypromować? Wbrew pozorom narzędzi jest wiele, ograniczają tylko chęci! Do promocji kancelarii można wykorzystać zarówno narzędzia offline jak i online. Chcesz wiedzieć jakich? Czytaj dalej!
Czytaj również: Kodeks Etyki Adwokackiej w nowej odsłonie – zmiany 2023 r.
Jak promować kancelarię prawną online?
Od ostatniego czasu znacznie częściej dąży się do promowania kancelarii w internecie. Poza tym nie da się ukryć, że narzędzi online jest zdecydowanie więcej niż tych offline. Z roku na rok jest coraz więcej możliwości, aby skutecznie wypromować kancelarię prawną w internecie. Jakie są najpopularniejsze narzędzia?
1. Promowanie kancelarii – SEO
SEO to optymalizacja strony internetowej (np. strony internetowe dla prawników) w celu polepszenia jej pozycji w wyszukiwarkach (np. Google) po wpisaniu konkretnych zapytań. Na pozycję wpływa zarówno odpowiednia architektura treści, jak i dbałość o optymalizację wpisów i działania zewnętrzne (linki z zewnątrz np. komentowanie wpisów na blogach już dobrze wypozycjonowanych pod frazy).
2. Kampanie reklamowe GoogleAds
Odkąd zmieniły się przepisy etyki, coraz więcej prawników korzysta z płatnych usług takich jak: Kampanie AdWords czy Kampanie Facebook. Dają one możliwość wyświetlenia się strony na najwyższych wynikach w przeglądarce Google oraz mapach Google. Niestety jest to forma płatna, która wymaga zaangażowania odpowiednich specjalistów. Konfiguracja płatnych reklam w Google Ads nie jest łatwa, a przy tym duża konkurencja wpływa na trudność „siły przebicia”! Z drugiej jednak strony, jest to narzędzie, które może przynieść najlepsze efekty w relatywnie krótkim odstępie czasu.
3. Prowadzenie Bloga
Prowadzenie bloga to od lat niezastąpione medium do promocji kancelarii! Dobrze napisane artykuły pozwalają przede wszystkim na lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarce oraz zbudowanie pozycji eksperckiej. Wpisy pracują na siebie kilka lat oraz pozwalają dotrzeć do dużej grupy odbiorców. Ponadto, treści napisane w odniesieniu do specjalizacji kancelarii, mogą przekonać odbiorców, że prawnik posiada wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie.
4. Kanał na YouTube
To miejsce szczególnie dla tych, którzy chcą nagrywać content wideo i swobodnie czują się przed kamerą. Nagrywanie na YouTube pozycjonuje się również w Google! Dlatego, warto zadbać o dobry opis filmu m.in. poprzez rozwinięcie głównego tematu, a także odesłanie na stronę kancelarii lub media społecznościowe.
5. Reklamowanie kancelarii przez Podcast
Dla osób, które nie lubią pisać, ale kochają mówić, podcast może być idealnym medium. Aby go zrobić, wystarczy naprawdę niewiele – pomysł i nienajgorszy mikrofon. Podcasty tak jak newsletter (o których niżej) zyskują na popularności. Coraz więcej osób zamiast muzyki wybiera podcast, który daje im większą wartość. Jednak należy uzbroić się w cierpliwość, bo potrzeba kilku, a nawet kilkunastu miesięcy, aby zdobyć wiernych słuchaczy.
6. Social media m.in. Instagram, aktywny profil na LinkedIn , Facebook
W Polsce z mediów społecznościowych w każdym miesiącu korzysta ponad 28 milionów użytkowników! (źródło: Analiza Gemius, PBI i IAB – Social Media 2023). To dowód na to, że social media są idealnym miejscem, w którym można pokazać swoją obecność. Jednak każde z mediów ma to do siebie, że wymaga regularności. Posty kilka razy w tygodniu i świadome działania, to klucz do skutecznego wypromowania kancelarii prawnej. Przykładowo:
- Na Instagramie można się wybić, działając w sposób przemyślany i regularny.
- Na LinkedIn można w dotrzeć z usługami do konkretnych przedsiębiorców.
7. Dzielenie się wiedzą – Webinar
Webinary pokazują, że prawnik zna się na danym temacie i jest w nim biegły – co jest niezwykle ważne dla potencjalnych klientów. Taki webinar można zorganizować:
- Bezpłatnie, co może być zachętą do zaprezentowania swoich usług.
- Płatnie (sprzedawanie np. za pośrednictwem swojej strony) – polecane dla osób, które mają już wyrobioną markę osobistą. Webinary tego typu, często mają postać spotkań lub szkolenia (od 30 min do 2 godzin) na których omawiane się konkretne zagadnienie prawne.
8. Prowadzenie Newslettera
Popularność tej formy przekazywania treści i informacji, z roku na rok cieszy się większym zainteresowaniem! Coraz więcej prawników prowadzi newsletter dla swojej grupy docelowej. To idealne miejsce, aby przekazać skoncentrowaną wiedzę w prosty sposób i uzupełnić np. bloga prawniczego. Ponadto, newsletter pozwala utrzymać kontakt z dotychczasowymi klientami/czytelnikami.
Zachęcamy do subskrypcji – newsletter dla prawników! jest to nasz autorski newsletter ze świeżą dawką wiedzy z obszaru prawa i marketingu.
Jak promować kancelarię prawną offline?
Zacznijmy od działań offline. To dobry początek, szczególnie dla tych prawników, którzy chcą wypromować kancelarię, ale nie są przekonani do marketingu internetowego! Do głównych sposobów na promocję kancelarii prawnej offline można zaliczyć:
1. Konferencje/Seminaria
Udział w konferencji lub w seminarium może przybrać dwojaką formę:
- uczestnictwo bierne – to sposób na nawiązywanie znajomości np. z innymi prawnikami i kolegami “po fachu”, a także z przedsiębiorcami (w przypadku konferencji branżowych), którzy mogliby w przyszłości zwrócić się o pomoc do Twojej Kancelarii.
- uczestnictwo czynne np. wystąpienie jako prelegent. Jest to idealna okazja na promocję kancelarii i budowanie pozycji eksperta w określonej dziedzinie.
Dlaczego warto promować się wśród prawników?
Przykład: Wyobraź sobie, że zwraca się do Ciebie Klient ze sprawą z zakresu prawa nowych technologii. Jednak Ty zajmujesz się tylko zamówieniami publicznymi i prawem budowlanym. Mimo to nie chcesz zostawić klienta w potrzebnie, więc polecasz mu innego prawnika, który specjalizuje się w sprawach z tej dziedziny. Przy wskazaniu osoby, najpewniej chętniej skierujesz polecenie na osobę, którą bezpośrednio znasz, chcąc pozostawić swojego klienta w odpowiednich, zaufanych rękach.
2. Networking
Poznawanie innych prawników i utrzymywanie z nimi relacji, to od lat niezawodny sposób na wymianę wiedzy, umiejętności i współpracę. Networking może przybrać przeróżną formę! Przykłady idealnych okazji do networkingu:
- Meet-upy i spotkania branżowe: Prawnicy z określoną niszą lub grupą docelową mogą np. zorganizować cykl spotkań dla swoje grupy docelowej. Mogą to być np. spotkania dla przedsiębiorców z zakresu sporządzania umów. To okazja, aby pokazać swoją wiedzę i doświadczenie oraz budować pozycję eksperta. Z kolei przedsiębiorcy w razie problemów będą wiedzieć do kogo się zwrócić o pomoc. Takie zamknięte spotkania tematyczne cieszą się coraz większą popularnością.
- Inne wydarzenia (nieprawnicze): Warsztaty, lokalne spotkania biznesowe czy targi branżowe. Uczestnictwo w przeróżnych wydarzeniach powiązanych z Twoją branżą, umożliwia szansę na promowanie swojej marki i poznanie nowych osób (np. potencjalnych klientów). Może wydawać się, że niektóre wydarzenia są dość niecodziennie, ale mimo to przynoszą świetny rezultat.
Przykład: W 2023 roku w Poznaniu odbyły się… Targi Rozwodowe! To pierwsze takie wydarzenie w Polsce, które cieszyło się niemałą popularnością. Kancelarie prawne były jednym z głównych wystawców! Natomiast, zainteresowanych usługami rozwodowymi było naprawdę wielu! Targi Rozwodowe były jednym z bardziej trafionych i dość niecodziennych wydarzeń (szczególnie dla prawników!). To dobry przykład na to, że, jeśli coś wychodzi poza schemat wcale nie jest gorsze, a może okazać się strzałem w dziesiątkę! Dlatego warto rozglądać się za wydarzeniami tego typu, które mogą być świetną okazją, na znalezienie klientów ze swojej grupy docelowej.
3. Współprace z innymi podmiotami
Współpraca np. ze stowarzyszeniami lub fundacjami, które potrzebują obsługi prawnej dla swoich „klientów” także może przynieść wiele korzyści. Przykładowo takie działanie pro bono pokazuje kancelarię prawną w dobrym świetle oraz może pozytywnie wpłynąć na jej pozytywny wizerunek.
Czy kancelarie mogą się reklamować?
Oczywiście, że kancelarie prawne mogą się reklamować! Muszą jednak przestrzegać określonych zasad, zawartych w Kodeksie Etyki Adwokackiej lub Radcy Prawnego. Wiele osób błędnie interpretuje te przepisy, uznając, że kancelaria nie może prowadzić działań marketingowych. Warto jednak zauważyć, że oba akty nie nakładają całkowitego zakazu reklamy. Co więcej, Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 grudnia 2006 r. przyczyniła się już do zniesienia takich zakazów wobec zawodów regulowanych, w tym prawniczych.
Dla adwokatów dobrą wiadomością jest zmiana brzmienia §23 Kodeksu Etyki Adwokackiej. Zmiany te zostały wprowadzone poprzez uchwałę nr 93/2023 Naczelnej Rady Adwokackiej, podjętą w dniu 26 maja 2023 roku. W rezultacie §23 teraz znosi zakaz dotyczące korzystania z informacji handlowej. W praktyce oznacza to, że adwokaci mogą legalnie promować swoje usług w Internecie np. odnosić się do prowadzonych spraw, zamieszczać opinie klientów (za ich zgodą) i podawać stawki wynagrodzenia. Kluczowym warunkiem jest jednak oznaczenie reklamy w sposób umożliwiający identyfikację treści z konkretnym adwokatem. W związku z tym odpowiedź na pytanie “Czy można reklamować kancelarię?” powinna brzmieć raczej: “Tak, można reklamować kancelarię, pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w obowiązujących przepisach”.
Więcej informacji o narzędziach i o tym jak wypromować kancelarię prawną znajdziesz w artykule na blogu: Jak powinna wyglądać strona internetowa dla kancelarii prawnych?
Jak otworzyć własną kancelarię?
Otwarcie własnej kancelarii prawnej w życiu każdego adwokata/radcy prawnego to duży krok! Rozpoczęcie działalności z punktu widzenia prawnego nie jest takie trudne – multum formalności (ale to nic trudnego!). Jednak jeszcze przed otwarciem kancelarii, warto przemyśleć np. kwestie pozyskiwania pierwszych klientów i tego, jak wypromować kancelarią prawną. Dlatego:
- Wybierz specjalizacje – przemyśl jakie usługi będziesz świadczyć. Musisz wiedzieć, że w internecie wyspecjalizowana kancelaria jest zdecydowanie lepiej postrzegana. Natomiast „kancelaria od wszystkiego” obecnie może nie być tak dobrym rozwiązaniem (mimo, że na początku warto brać jak najwięcej spraw, aby podtrzymać rentowność nowo otwartej Kancelarii, biznesowo dobrze jest ukierunkowywać się na określoną dziedzinę).
- Określ kim jest Twój klient docelowy – zgodnie ze swoją specjalizacją określ, kim są Twoi klienci, kto najczęściej korzysta z Twoich usług (jeśli nie masz „swoich klientów”, to zastanów się, kim chcesz żeby byli).
- Odpowiednie działania marketingowe – teraz najważniejsza decyzja – czy chcesz aktywnie angażować się w marketing kancelarii? Oczywiście dobór działań zależy od Twojego czasu oraz zasobów pieniężnych. Możliwości jest wiele, ale wszystko zależy od Twoich chęci. Jednak musisz mieć świadomość, że działania marketingowe (zwłaszcza dla początkującego prawnika) są niezmiernie ważne. Jak promować nową kancelarię prawną? Możesz założyć konto na medium społecznościowym np. na LinkedInie i co tydzień dodawać posty lub regularnie prowadzić bloga na stronie kancelarii.
Pytania o to jak rozkręcić kancelarię prawną pada bardzo często, dlatego stworzyliśmy wpis na blogu poświęcony tej tematyce: Jak założyć własną kancelarię adwokacką?
Jak promować kancelarię prawną? - podsumowanie
Sposobów na to jak wypromować kancelarię prawną jest naprawdę wiele! Dużym zainteresowaniem cieszy się marketing kompleksowy dla prawników. Możliwości online z roku na rok przybywa, jeszcze kilka lat temu nikt nie wysyłał newsletterów i nie nagrywał filmików na TikToku. Prawnicy, którzy nie lubią działać w internecie, mogą śmiało promować swoją kancelarię offline, poprzez udział np. w wydarzeniach branżowych, konferencjach i meetupach.