Kancelaria prawna bez klientów nie będzie funkcjonować – to dość oczywiste! Pytanie brzmi jak pozyskać leady prawnicze klientów, którzy rzeczywiście są zainteresowani usługą prawną? Tradycyjne metody, takie jak reklamy na Facebooku, mogą być nieskuteczne, gdy potencjalni klienci pozostawiają swoje dane, lecz nie rozumieją po co… Z artykułu dowiesz się, jak pozyskać efektywnie leady prawnicze!
Co to jest lead?
Aby przejść do sedna artykułu, trzeba wyjaśnić najważniejsze pojęcie – LEAD. Lead po angielsku oznacza prowadzić/pokazywać komuś drogę. Dlatego, mówiąc o ledach w marketingu mamy na myśli po prostu klienta. Taką potencjalną osobę, która jest gotowa do dalszej komunikacji i ewentualnego dokonania transakcji. Lead to istotny element całego procesu sprzedaży, bo aby cokolwiek sprzedać potrzebujesz klienta, który jest rzeczywiście zainteresowany daną usługą! Mówiąc o leadach prawniczych, musisz wyobrazić sobie potencjalnego klienta, np. firmę, która szuka stałej obsługi prawnej, ale szuka idealnej kancelarii.
Jak pozyskiwać leady?
W najbardziej klasycznym ujęcie leady prawnicze zdobywa się poprzez kampanie na Facebooku z formularzem, ale niestety jest to nieefektywne, bo większość ludzi nie wie, dlaczego to robi. Innym przykładem (lepszym) jest zdobywanie leadów poprzez reklamę Google Ads, stronę internetową kancelarii czy formularz kontaktowy. Takie pozyskiwanie klientów jest zdecydowanie bardziej efektywne. Gdyż sam fakt, że ktoś wszedł na stronę, wiążę się z tym, że jest zainteresowany daną usługą. Taka osoba weszła na stronę z jakiegoś konkretnego powodu i wiedziała, co robi. Bo przecież nikt nie wpisuje w wyszukiwarkę frazy “kancelaria rozwodowa”, gdy ma udane małżeństwo. Na Facebooku reklama wyświetli się automatycznie i ktoś wpisze się/kliknie w nią z czystej ciekawości, a nie dlatego, że potrzebuje danej usługi prawnej.
Jak wykorzystać działania online do pozyskiwania leadów prawniczych?
W erze cyfrowej, zdobywanie leadów prawniczych jest zdecydowanie bardziej prostsze, wszystko dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi np.:
- Optymalizacja strony internetowej: zoptymalizowana strona internetowa kancelarii pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO) i prowadzenie bloga może przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów.
- Content marketing: Tworzenie wartościowych treści i dzielenie się wiedzą np. blog, e-book czy podcasty, webinary, które odpowiadają na pytania potencjalnych klientów dotyczące prawa. To sposób na zbudowanie zaufania i pozyskanie leadów prawniczych.
- Kampanie AdWords: kampanie reklamowe w Google Ads, mogą zaprowadzić potencjalnych klientów bezpośrednio do strony internetowej kancelarii, gdzie mogą pozostawić swoje dane.
ALE! Gdy klienci będą zostawiać swoje dane np. w formularzu kontaktowym, jakakolwiek próba skontaktowania się z nimi jest czasochłonna. Co wymaga często zespołu sprzedażowego i umiejętności sprzedażowych. (Bądźmy realistami – w branży prawnej nie chodzi tylko o to, aby coś sprzedać.) Dlatego usługa na pozyskiwanie X leadów za Y pieniędzy, jest niecelowa. Takie działanie w gruncie rzeczy nie przyniesie zamierzonego efektu, czyli klientów ;). Jako specjaliści od marketingu internetowego, zalecamy, budować przewagi konkurencyjne i marketing kompleksowy dla prawników w inny sposób. Przede wszystkim poprzez świadomy rozwój biznesu, którego głównym celem nie jest ilość ( często wątpliwej jakości leadów), a jakość!
Więcej informacji o narzędziach i o tym jak wypromować kancelarię prawną znajdziesz w artykule na blogu: Jak promować kancelarię prawną?
Jak zdobyć klientów dla kancelarii prawnej?
Tradycyjne metody oraz działania online nie zawsze mogą przynieść zamierzony efekt, dlatego warto rozważyć także bardziej zindywidualizowane strategie. Do nich zalicza się m.in budowanie relacji z klientem. Warto traktować każdy kontakt od klienta, jako potencjalny lead. Zbudować więc cały proces sprzedażowy, w oparciu o budowanie relacji (tak, aby klient czuł się „zaopiekowany”). W dalszej kolejności regularne przypomnienia, czyli tzw. follow-up, który może wpłynąć na decyzje klienta i wzbudzić zaufanie.
Leady prawnicze - jakość ponad ilość!
Skoncentrujmy się na jakości leadów, zamiast na ilości! Leady wysokiej jakości mogą przekładać się na bardziej efektywne procesy sprzedaży. Klienci, którzy rozumieją wartość oferowanych usług, są bardziej skłonni do współpracy.
Zdobywanie leadów prawniczych wymaga starannie przemyślanych strategii. Reklamy online i dobrze zriobiona i zoptymalizowana strona internetowa dla prawnika to kluczowe narzędzia, ale świadome budowanie relacji z klientami jest równie ważne. Każdy prawnik powinien mieć świadomość, że liczy się jakość, a nie ilość.