Jak założyć własną kancelarię adwokacką?

Jak założyć własną kancelarię adwokacką (2)

Założenie własnej kancelarii adwokackiej to duży krok w karierze każdego prawnika! Wiąże się to z wieloma formalnościami i wyzwaniami. Kancelarię prawną trzeba jakoś rozkręcić, tj. pozyskać klientów, zbudować reputację oraz utrzymać stabilność finansową. Jak to wszystko zrobić?  W artykule znajdziesz najważniejsze informacje o tym, jak założyć własną kancelarię adwokacką oraz na jakie ważne aspekty procesu zakładania kancelarii warto zwrócić uwagę. Zapraszamy do lektury.

Założenie kancelarii radcy prawnego krok po kroku:

Aktualnie założenie kancelarii adwokackiej i radcowskiej jest bardzo zbliżone. W związku z wielokrotną zmianą regulacji prawnych, te dwa zawody są do siebie obecnie bardzo podobne. Zarówno jeśli chodzi o rodzaj spraw, którymi mogą się zajmować adwokaci i radcowie prawni, zakres uprawnień, jak i etykę zawodów prawniczych. Droga do zawodu również jest taka sama, bo trzeba ukończyć studia prawnicze, odbyć aplikację oraz zdać egzamin zawodowy. Jeśli aplikant radcowski uzyska pozytywny wynik z egzaminu, to ma prawo do wykonywania zawodu. W związku z czym może założyć własną kancelarię. 

Jak rozkręcić kancelarię prawną?

Warto zająć się rozkręceniem kancelarii prawnej, jeszcze przed jej oficjalnym otwarciem. Dlaczego? Bo wraz z oficjalnym otwarciem, klienci nie pojawią się w magiczny sposób (to dość oczywiste). Założenie kancelarii prawnej wymaga dużego nakładu własnej pracy oraz dokładnie przemyślanej strategii. Dlatego warto już na początku:

  • Wybrać specjalizację: przemyślenie świadczonych usług i określenie specjalizacji kancelarii. Warto skoncentrować się na określonej dziedzinie prawa, gdyż kancelarie specjalizacyjne są zdecydowanie lepiej postrzegane.
  • Określić klienta docelowego: chodzi o zdefiniowanie idealnego klientem w oparciu o specjalizacje i docelowy zakres prac. W przypadku braku klientów, warto zastanowić się dla jakiej grupy klientów chce się świadczyć usługi i w jaki sposób.
  • Podjąć działania marketingowe: decyzję o aktywnym zaangażowaniu się w obszar marketingu, warto dostosować przede wszystkich do dostępnych zasobów czasowych i finansowych. Można działać samodzielnie np. poprzez prowadzenie bloga na stronie internetowej kancelarii lub prowadzić konto kancelarii w mediach społecznościowych.

Jak zdobywać klientów w kancelarii?

Sposobów na zdobycie klientów w kancelarii jest naprawdę wiele. Warto spróbować swoich sił poprzez działania online, które pozwolą szybciej dotrzeć do potencjalnych klientów. Takimi działaniami są m.in. pozycjonowanie strony (tzw. SEO), prowadzenie mediów społecznościowych, bloga, podcast, kanał na YouTube czy organizowanie webinarów. Alternatywną ścieżką pozyskiwania klientów są działania offline np. konferencje, networking, spotkania czy pomoc stowarzyszeniom.

Więcej informacji o narzędziach i o tym jak wypromować kancelarię prawną znajdziesz w artykule na blogu: Jak promować kancelarię prawną?

Jak rozwijać kancelarię prawną w internecie?

Oczywiście to zależy! Jeśli posiada się sporo wolnego czasu, można samodzielnie zaangażować się np. w prowadzenie konta na social mediach czy pisaniu artykułów na bloga. Jednak takie działania wymagają nakładów czasu, który nie zawsze się posiada. Dlatego, jeśli ma się możliwości finansowe, warto zlecić marketing kancelarii zewnętrznej firmie. Wówczas podjęte przez nią działania pomogą m.in. w pozyskiwaniu klientów i zwiększą widoczność kancelarii w internecie. Bardzo często kancelarie prawne decydują się na kampanie reklamowe, takie jak kampanie AdWords.

Przykładowo agencja będzie prowadzić konto kancelarii na LinkedIn. Pytania o to jak rozkręcić kancelarię prawną pada bardzo często. To zrozumiałe, że każdy chce, aby jego biznes prosperował jak najlepiej. Dlatego, rozwijając kancelarie, nie można zapomnieć o korzystaniu z wszelkich nowości np. sztucznej inteligencji AI, która może przyspieszyć i pomóc w działaniach marketingowych oraz zaangażowaniu i przemyślanych działaniach.

Jeśli chcesz samodzielnie prowadzić marketing kancelarii, zapisz się na newsletter dla prawników, w którym przeczytasz o tajnikach marketingu dla prawników.

Koszty prowadzenia Kancelarii Adwokackiej

Prowadząc kancelarię adwokacką trzeba uwzględnić koszty, takie jak podatki, składka zdrowotna czy koszt księgowości, a dodatkowo ewentualne koszty najmu lub mediów. Warto także w miesięcznym budżecie uwzględnić budżet na marketing kompleksowy dla prawników. Oczywiście na początku jest wiele różnych wydatków, ale przemyślana strategia marketingowa i ściśle określony spis wydatków pozwoli pozyskiwać klientów już od pierwszych dni działalności kancelarii.  

Kto może otworzyć własną kancelarię adwokacką?

Aby, otworzyć kancelarię prawną należy oczywiście zostać adwokatem (lub radcą prawnym) – ale droga do zawodu nie jest taka prosta. Pierwszym etapem jest ukończenie 5-letnich studiów prawniczych, następnie wybranie aplikacji (np. adwokackiej lub radcowskiej) i przystąpienie do egzaminu wstępnego. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku, prawnik składa wniosek o wpis na listę aplikantów oraz odbywa 3 letnią-aplikację, która kończy się egzaminem zawodowym. Pomyślne zdanie egzaminu jest równoznaczne z uzyskaniem uprawnień do wykonywania zawodu, co wiąże się z możliwością założenia kancelarii prawnej.

Jaka forma działalności dla kancelarii prawnej?

Kancelarię prawną można założyć w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki prawa handlowego lub spółki cywilnej. Najpopularniejszą formą jest wspomniana JDG, którą często zakładają już świeżo upieczeni adwokaci. Często jednak adwokaci oprócz JDG, decydują się na założenie kancelarii prawnej w formie spółki. Jest to dobra forma działalności dla adwokatów, którzy chcą prowadzić kancelarię w kilka osób, zachowując przy tym jasny podział odpowiedzialności (adekwatny dla danej spółki). Wśród różnych typów spółek, spółka partnerska cieszy się dużą popularnością wśród adwokatów. Z uwagi na to, że sama forma zakłada jej główny cel, czyli wykonywanie wolnego zawodu. Partnerami spółki partnerskiej mogą być wyłącznie osoby fizyczne, które posiadają odpowiednie uprawnienia. To z kolei pozwala na utrzymanie jasnych relacji i podziału obowiązków między partnerami.

Ile kosztuje założenie kancelarii prawnej?

Założenie kancelarii w formie jednoosobowej działalności gospodarczej nic nie kosztuje, bo wniosek o rejestrację do CEIDG jest darmowy. Z kolei założenie kancelarii w formie spółki jest płatne. Koszt z którym trzeba się liczyć to m.in. opłata sądowa lub koszty notarialne, gdy umowa spółki musi być sporządzona w formie aktu notarialnego. W przypadku spółek kapitałowych wymagany jest również kapitał zakładowy (co jest kolejnym kosztem).  Warto jednak pamiętać, że koszt założenia kancelarii prawnej i wybór jej formy prawnej to jedynie początek. W kolejnych miesiącach działalności pojawiają się dodatkowe koszty, takie jak czynsz najmu, opłaty za media, wyposażenie, podatki oraz nakłady na marketing, np. stworzenie strony internetowej, reklama np. kampanie na Facebooku

Dofinansowanie na otwarcie kancelarii prawnej:

Warto postarać się o dofinansowanie na otwarcie kancelarii prawnej. Sporo naszych klientów otrzymuje dotację z Powiatowego Urzędu Pracy na strony internetowe dla prawników oraz identyfikację wizualną. To świetna okazja, aby zacząć działania marketingowe, które rozkręcą Twoją kancelarię prawną.

FAQ

Czy warto założyć własną kancelarię?

Zacznijmy od kwestii, że własna kancelaria to własna działalność, czyli bycie nie tylko adwokatem, ale też właścicielem. Wiążę się to z dodatkowymi obowiązkami organizacyjnymi, marketingowymi czy pozyskiwaniem klientów. To nigdy nie będzie “tylko” świadczenie usług prawnych, o których myśli się przed założeniem kancelarii. Należy też wspomnieć o stale rosnącej liczbie nowych kancelarii. Wiąże się to dużą konkurencją rynkową. Dlatego, przed podjęciem decyzji, warto określić swoje przewagi konkurencyjne oraz pomyśleć w jaki sposób można wyróżnić się wsród innych. Założenie kancelarii to bardzo indywidualna kwestia, bo np. bycia właścicielem  i adwokatem w jednym dla jednej osoby nie stanowi problemu, a dla drugiej już tak, dodatkowo trzeba przeanalizować sytuację rynkową czy założenie nowej kancelarii się opłaci. Nie warto “iść na żywioł” lub zakładać kancelarii “bo wszyscy tak robią”. To błędne podejście, bo nie posiadając własnej kancelarii także można dobrze zarabiać i być dobrym adwokatem.

Ile zarabia właściciel kancelarii prawnej?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Trudno bowiem oszacować miesięczne dochody. Jedni prawnicy pracują sami w jednosoobowej kancelarii, a drudzy w kancelarii liczącej kilkaset osób. Z tego względu zarobki mogą być bardzo zróżnicowane. Niektóre kancelarie dość mocno ze sobą konkurują i swoje usługi wyceniają nawet 2 razy mniej, niż inna kancelaria. Trudno więc o jedną właściwą odpowiedź. Z drugiej też strony, to od właściciela zależy, ile będzie zarabiał. Kluczem jest m.in. jego zaangażowanie w działanie kancelarii oraz sprzedaż usług.

P.S W zawodach prawniczych typu radca prawny lub adwokat – nie ma sufitu zarobków 😉

Chcesz skutecznie działać w Internecie? Interesuje Cię marketing prawniczy?

marketing dla prawników

Kim jesteśmy?

Jesteśmy zespołem prawników i specjalistów od e-marketingu. Jako agencja marketingowa – Marketing Prawników – pomagamy prawnikom i kancelariom wyróżnić się w sieci w poszanowaniu etyki zawodowej.

Praktyczne wskazówki marketingowe dla prawników

Dołącz do ponad 100 kancelarii prawnych, które korzystały z usług naszej agencji marketingowej.

Zapisz się na nasz newsletter i dowiedz się jak rozwijać swój marketing.

Więcej
WPISÓW