W obecnych, zdigitalizowanych czasach, wizerunek prawnika w Internecie jest niezwykle ważnym elementem marketingu Kancelarii Prawnej. W zdecydowanej większości klienci, których obsługujesz, będą tymi, którzy Twoje usługi znaleźli za pośrednictwem Internetu. Informacje o Twojej działalności mogli uzyskać w przeglądarce Google, z Facebooka, for prawniczych, Twojego bloga, reklam lub innych, niezliczonych platform. Warto zatem zadbać o to, aby informacje, które potencjalny Klient znajdzie w sieci, przedstawiały Twoją kancelarię w dobrym świetle. Choć potocznie termin dbanie o wizerunek kojarzy się z zatrudnianiem specjalistów od pr (public relations), to w praktyce można tego dokonać samodzielnie, pod warunkiem, że robi się to regularnie. Zanim jednak przejdziemy do działań, które możesz wykonywać samodzielnie, chciałbym wskazać kilka niezwykle ważnych statystyk w kontekście dbania o wizerunek prawnika w Internecie.
Wizerunek prawnika w Internecie – dlaczego to takie ważne?
Według badań z 2017 roku aż 85% użytkowników poszukujących usług w Sieci ufa internetowym opiniom w takim samym stopniu, jak osobistym rekomendacjom znajomych i rodziny. Statystyki wskazują zatem wyraźnie, że warto zadbać o to, aby w Internecie mówiono o nas dobrze. Tym bardziej, że z roku na rok, liczba osób przykładających uwagę do internetowych komentarzy, rośnie.
Drugim ciekawym wskaźnikiem jest to, że 49% użytkowników wybiera usługi, które są ocenione przez inne osoby na minimum 4 gwiazdki. W tym przypadku należy pamiętać, że na głównej platformie społecznościowej – Facebooku, system recenzji pozwala na ocenianie właśnie za pomocą gwiazdek. Jeżeli zatem w tym momencie masz mniej niż 4 – trzeba nad tym popracować. Sytuacja wygląda tak samo również w Google, jeżeli Twoja Kancelaria ma tam założone konto.
Jak dbać o wizerunek prawnika w Internecie?
W pierwszej kolejności należy zadbać o profesjonalizm i dobrą czytelność swojej strony, a także swoich profilów w mediach społecznościowych. Te działania z reguły robi się jednorazowo, a potem ewentualnie zamieszcza się posty i wpisy blogowe. Jednak dbanie o wizerunek prawnika w Internecie to przede wszystkim dokładne monitorowanie najważniejszych stron, na których mogą pojawiać się opinie o Twojej działalności. Twoje działanie będzie polegać zatem na wyszukiwaniu opinii na temat Twojej działalności i reagowaniu na nie w odpowiedni, opisany poniżej, sposób.
Najpierw jednak chciałbym wskazać, gdzie m.in. można znaleźć takie opinie:
- opinie w Google,
- opinie na Facebooku na Twojej stronie,
- opinie na Facebooku, np. na grupach tematycznych,
- komentarze i wpisy na forach prawniczych,
- opinie na serwisach porównujących usługi.
Oczywiście nie są to wszystkie miejsca, gdzie możemy znaleźć opinie, jednak są to zdecydowanie najpowszechniejsze z nich. Zazwyczaj w każdym z tych miejsc możemy znaleźć zarówno opinie pozytywne, jak i negatywne.
Pozytywne opinie
W tym przypadku najczęściej wystarczy jedynie podziękować za opinie, polubić komentarz, wyrazić jakąkolwiek reakcję. Jeżeli chodzi o taki rodzaj opinii najważniejszym elementem jest zadbać, aby w ogóle je otrzymać. Jeżeli widzisz, że Klient jest zadowolony z Waszej współpracy, nie krępuj się poprosić go wprost o rekomendację lub kilka słów na Facebook’u lub Google. Można również umożliwić dodawanie opinii bezpośrednio na Twojej stronie, ale ich działanie nie będzie aż tak skuteczne, ponieważ u odbiorców zawsze może pojawić się wątpliwość, czy na własnej stronie nie kasujesz opinii negatywnych.
Negatywne opinie
Tutaj sprawa nie jest już taka prosta. Na wstępie należy wskazać i przybliżyć pojęcie “dominacji negatywności” zwanej również “inklinacją negatywną” (z ang. negativity bias). Jest to teza, która w odniesieniu do marketingu internetowego głosi, że jeżeli ktoś jest niezadowolony z usług konkretnej firmy to z dużym prawdopodobieństwem zamieści negatywny komentarz w Internecie. Natomiast, jeżeli z usług jest zadowolony prawdopodobieństwo zamieszczenia pozytywnej opinii jest niewielkie. Skutkuje to tym, iż nawet posiadając pokaźną listę zadowolonych Klientów, na Internecie mogą częściej pojawiać się wpisy nas krytykujące, niż chwalące.
Jeżeli już natrafimy na negatywny komentarz na temat naszej działalności, należy na niego odpowiedzieć. Rzeczowo, merytorycznie i bez zbędnych emocji. Przedmiotem krytyki mogą być przeróżne aspekty pracy. Wizerunek prawnika w Internecie może zostać nadszarpnięty na wiele sposobów. Od krytyki samej działalności i sposobów rozwiązywania spraw, po nieestetyczny wystrój Kancelarii lub niemiłą sekretarkę. Faktem jest, iż niezadowolony Klient może skrytykować wszystko. Trzeba być na to gotowym. Nie można popadać w panikę. Należy wtedy odeprzeć argumenty w taki sposób, aby inni czytelnicy opinii widzieli również drugą stronę medalu.
Może się jednak zdarzyć, że komentarz będzie negatywny, a jednocześnie – również w Twoim odczuciu – zgodny z prawdą. Na takie opinie także powinniśmy odpowiadać. Lepiej wyglądać będzie przyznanie się do błędu i przeprosiny, aniżeli negatywny komentarz bez żadnej odpowiedzi. Ponadto, z każdej negatywnej opinii należy wyciągać wnioski i analizować, czy aby na pewno nie możemy jakiegoś aspektu swojej działalności poprawić.
Wiele osób stosuje praktykę usuwania negatywnych komentarzy (jeżeli jest to możliwe), lub uniemożliwienia oceniania Kancelarii, np. na Facebooku. Nie zaleca się jednak stosowania takich metod, bowiem niezadowolony Klient zawsze znajdzie sposób na oczernienie Kancelarii w Internecie, na różnych stronach i portalach. W przypadku, gdy zauważy, że Kancelaria pozbywa się “niewygodnych opinii” jego złość i niechęć będą jeszcze większe i w efekcie wizerunek prawnika w Internecie może dotkliwie ucierpieć.
Wizerunek prawnika w Internecie – jak to wygląda w praktyce?
Aby faktycznie pilnować opinii o naszej Kancelarii w Internecie, należy codziennie (a przynajmniej raz w tygodniu) wyszukiwać opinii o nas samych w wyszukiwarce Google oraz na Facebooku, a także przeglądać komentarze na naszych social mediach. W wyszukiwarce należy wpisywać to, co wpisałby potencjalny klient, czyli np. Adwokat Piotr Kowalski opinie, albo Kancelaria Prawna Lex Warszawa opinie. Następnie należy zastosować powyższe wskazówki. Powinniśmy również pamiętać o zwracaniu się do swoich obecnych Klientów o wystawianie pozytywnych rekomendacji i opinii.