Jak powszechnie wiadomo, reklama kancelarii prawnych jest poddana rygorom, które każdy zawodowy prawnik powinien mieć na względzie chcąc promować swoje usługi. Już samo odnalezienie się na dynamicznie rozwijającym się rynku e-marketingu to nie lada wyzwanie, a co dopiero analiza zgodności działań w Internecie z kodeksami etyki prawniczej. Z uwagi na powyższe, wychodzimy na przeciw tym wyzwaniom chcąc pomóc każdej Kancelarii i odpowiadamy na pytanie: Czy można reklamować kancelarię?
Powszechnie utarte przekonanie jednoznacznie głosi, że kancelaria prawna nie może się reklamować. Większość osób wyczytuje tę regułę z Kodeksów Etyki Adwokackiej oraz Radcowskiej, nie wiedząc, że treść obu aktu nie przemawia za całkowitym zakazem działań marketingowych. Należy również pamiętać o Dyrektywie 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym, która kategorycznie zniosła całkowity zakaz reklamy wobec zawodów regulowanych, czyli m.in. prawników. Powyższa dyrektywa już niejednokrotnie była cytowana w orzeczeniach sądów dyscyplinarnych w sprawie stosowania reklam przez prawników na ich korzyść.
Warto również zwrócić uwagę na to, iż w maju 2023 r. przyjęto uchwałę zmieniającą Kodeks Etyki Adwokackiej, znoszącą zakazy dotyczące korzystania z informacji handlowej przez adwokatów. Dzięki niej, adwokaci mogą teraz w pełny sposób legalnie promować internetowo swoje usługi oraz odnosić się do prowadzonych przez siebie spraw, zamieszczać na stronach opinie swoich klientów (za ich zgodą) czy wskazywać stawki swojego wynagrodzenia. Istotnym warunkiem jest jednak to, aby dana reklama była odpowiednio oznaczona i pozwalała na zidentyfikowanie jej z określonym adwokatem.
Z pewnością w chwili obecnej nie istnieje całkowita dowolność reklamowania się kancelarii. Bezpośrednie, płatne reklamy, które są wyświetlane również osobom nieposzukującym usług prawnych, są bezwarunkowo zakazane. Jednakże istnieje wiele innych możliwości na promocję kancelarii w Internecie. Te sposoby, zaprezentowane poniżej, są zgodne z etyką zawodów prawniczych, a jednocześnie przyciągają do kancelarii nowych klientów.
Podstawowa wizytówka prawnika w sieci. Najczęściej to tutaj w pierwszej kolejności trafi osoba zainteresowana usługami prawnymi. Na stronie należy wykazać się oryginalnością, aby wyróżnić się od konkurencji. Dodatkowo można na niej zamieścić informacje o swoich usługach oraz referencjach. Pamiętać również należy, iż na stronie musi znaleźć się informacja o sposobie kontaktu z kancelarią. Więcej o stronie internetowej kancelarii prawnej oraz jej zawartości i wyglądzie można przeczytać TUTAJ
Sposobów promocji kancelarii prawnej na kanałach społecznościowych jest mnóstwo. Mogą być to działania płatne (kierowanie reklam do sprofilowanych odbiorców; oczywiście z uwzględnieniem obostrzeń etycznych), albo działania bezpłatne (interesujące i angażujące posty, dyskusje oraz wpisy i zdjęcia umieszczane na profilach). Działania na SM mają za zadanie przyciągnąć do kancelarii osoby, które mają problemy prawne i potrzebują pomocy lub zaangażować dotychczasowych klientów/odbiorców treści.
Prowadzenie fachowego bloga prawniczego może przynieść wymierne efekty. Każdy wpis, który rozwiewa pewne wątpliwości prawne czytelników może zwiększyć liczbę osób zainteresowanych usługami oferowanymi w Państwa kancelarii. Bardzo często zdarza się bowiem, iż na początku potencjalny klient próbuje dowiedzieć się jak najwięcej o sytuacji prawnej w jakiej się znalazł. Potem jednak decyduje się na skorzystanie z usług profesjonalisty.
Platforma Google Ads to platforma reklamowa, zatem znowu należy wrócić do pytania: „Czy można reklamować kancelarię?”. Za pośrednictwem tego narzędzia można sprawić, iż strona Państwa kancelarii znajdzie się na szczycie listy wyszukiwań w Google. Prawnicy korzystają z tej platformy bardzo powszechnie, jednak trzeba wiedzieć jak to robić, aby korzystanie z Google Ads nie naruszało etyki zawodów prawniczych. Więcej o reklamie Google Ads mogą przeczytać Państwo TUTAJ.
Zapisz się i dowiedz się jak rozkręcić marketing i zwiększyć dochody w swojej Kancelarii! 💥
Dołącz do ponad 400 prawników, którzy czytają nasz Newsletter. Zapisz się i dowiedz się jak rozwijać swój marketing.