Jeszcze kilka lat temu praca zdalna była czymś „mistycznym”. Ktoś coś słyszał, ktoś coś widział, ale nie wszyscy do końca wierzyli. A dziś? Chyba nie musimy wyjaśniać. Jak jednak zauważyliśmy, praca zdalna wciąż potrafić budzić pewne obawy. Zarówno ze strony pracodawcy, jak i pracowników. W jednym z poprzednich wpisów omówiliśmy, jak zorganizować pracę zdalną w kancelarii. Dobra organizacja i odpowiednio dobrane narzędzia potrafią wiele zdziałać. W tym artykule natomiast omówimy szczerzej najczęstsze obawy przed pracą zdalną, a także jak zachować równowagę pomiędzy pracą a życiem, pracując zdalnie z własnej kanapy, czyli słynne „work-life balance” z prawniczej perspektywy.
Dowiedz się więcej: Jak zorganizować pracę zdalną w kancelarii? – zestaw narzędzi.
Podstawowe obawy przed pracą zdalną
Niepracujący pracownik
Jedna z największych obaw ze strony pracodawcy. Jak mam sprawdzić, czy mój pracownik pracuje? Co, jeżeli będzie wieszał zasłony, zamiast odpowiadać na maile? Nasze relacje z pracownikiem powinny opierać się na zaufaniu. W pracy stacjonarnej również nie pracujemy non-stop. Przerwa na kawę jest wręcz czymś koniecznym, jeżeli zatrudniamy pracownika, a nie robota. Jednak warto rozważyć wprowadzenie jednego z narzędzi, które ułatwi Tobie i pracownikom uregulowanie czasu pracy w kancelarii. Aby poznać polecane narzędzia, przeczytaj nasz artykuł o narzędziach do pracy zdalnej, o którym wspomnieliśmy na początku.
Niezintegrowany zespół
Obawa oczywiście ma swoje podstawy. Niestety spotkania online nigdy nie będą miały takiej same wartości jak spotkania „twarzą w twarz”. Jednak warto wdrożyć zarówno spotkania indywidualne, jak i grupowe. A także zadbać o to, aby odbywały się regularnie. Ponadto, jeżeli wszystkie osoby pracujące w kancelarii mieszkają w tym samym mieście i sytuacja epidemiologiczna to umożliwia, od czasu do czasu warto organizować w luźniejszej formie, w odpowiednich warunkach, spotkanie poza murami kancelarii. W takie atmosferze łatwiej zbudować relacje i poczucie przynależności.
Niewłaściwa higiena pracy
Jeżeli zależy Ci na pracownikach i/lub swoim własnym samopoczuciu, powinieneś być świadomy tego, że praca w domu zorganizowana w niewłaściwym sposób może negatywnie wpływać na zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne.
Do czynników wpływających negatywnie na nasze zdrowie fizyczne należy m.in. nieodpowiednie stanowisko pracy, które może wpłynąć chociażby na schorzenia układu mięśniowego. Jeżeli w Twojej kancelarii istnieje taka możliwość, warto zaoferować/lub zapytać swojego pracodawcę o możliwość wynajęcia fotela biurowego. Jeżeli jesteś pracodawcą, warto również uświadamiać swojego pracownika o zagrożeniach. Wiemy, że praca z łóżka jest dla niektórych osób wygodna, ale do czasu…
Praca zdalna może niestety prowadzić do poczucia izolacji, zmiany charakteru relacji w pracy. Może to skutkować stresem i problemami z samopoczuciem. Coraz częściej osoby pracujące zdalnie wspominają o tym, że dochodzi do zatarcia granicy pomiędzy życiem i pracą. W końcu jedzą obiad, piją kawę i pracują nierzadko przy tym samym stole. Jak więc temu zapobiec? Co może pomóc?
Work-life balance w pracy zdalnej
- Odpowiednia przestrzeń do pracy. Jeżeli jest to możliwe, warto wybrać inne pomieszczenie do pracy niż do odpoczynku. Należy również zadbać o odpowiednie oświetlenie i stworzyć spokojny kąt do pracy.
- Nieformalny zakaz odbierania telefonów i wiadomości poza godzinami pracy. Jeżeli Twoja kancelaria pracuje w stałych godzinach, tylko w tych godzinach powinno się odbierać telefony i wiadomości. Warto ustalić to z zespołem, że telefony w innych godzinach będą wykonywane tylko w sytuacjach alarmowych.
- Ustalone priorytety i terminy. Warto ustalić, a także spisać wszystkie zadania i priorytety w jednym miejscu. Zmniejszy to poziom stresu. Ustalony termin ułatwia organizację czasu i daje poczucie kontroli nad sytuacją.
- Zorganizowany czas pracy. Pracując zdalnie, nie wolno zapominać o przerwach. Przerwy w pracy w domu są równie ważne, jak przerwy w pracy w biurze. Podczas kilkuminutowej przerwy warto oderwać myśli od pracy i – jeżeli jest to możliwe – zmienić otoczenie.
- Pracując zdalnie, należy poinformować swoich domowników o godzinach pracy. Home office to nie urlop. Niezaplanowane przerwy łatwo zaburzą rytm i zmuszą do nadgodzin.
Zapisz się na NEWSLETTER – by co tydzień otrzymywać darmowe wskazówki czy tutoriale, checklisty itp. odnośnie Instagrama oraz marketingu!
Rafał Solarek
Współzałożyciel firmy Marketing Prawników. Z wykształcenia prawnik, z zamiłowania specjalista marketingu prawniczego.
Zajmuje się opracowywaniem strategii marketingowych, audytami marketingowymi, a także legal copywritingiem.