Blog prawniczy – 8 zasad prowadzenia bloga prawniczego

Blog prawniczy – informacje ogólne

Jak już niejednokrotnie wspominaliśmy, blog prawniczy to obowiązkowy element strony Kancelarii Prawnej. Aktualne treści, które przedstawiają ekspercką wiedzę w konkretnej dziedzinie, mogą w dużym stopniu przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności Kancelarii w Internecie. To z kolei przełoży się na większą liczbę wartościowych Klientów. Ale zacznijmy od podstaw.

Zasady prowadzenia bloga prawniczego

  1. Treści muszą być unikalne.

    Jeżeli chcemy, aby nasz blog prawniczy był źródłem wartościowej wiedzy, wszystkie teksty musimy pisać samodzielnie od podstaw. Najgorsze, co można zrobić, to skopiować tekst z innych stron, lekko zmodyfikować i podpisać swoim nazwiskiem. Taki proceder jest niestety popularny, ponieważ nie wszyscy zdają sobie sprawę z konsekwencji takiego działania. Abstrahując już od odpowiedzialności prawnej za użycie tekstu innego autora, wpis na blogu, który nie jest oryginalny jest uznawany za algorytm Google jako duplikowanie treści, zatem nie jest w ogóle pozycjonowany. Ponadto, tekst taki jest najczęściej niespójny i niezrozumiały dla czytelnika, a to właśnie czytelnicy stanowią rdzeń bloga prawniczego. Należy zatem, konstruując każdy wpis, nieustannie skupiać się na tym, że tekst ma rozwiązywać pewne problemy czytelnika wyjaśniając mu trudne zagadnienia.

  2. Tekst musi być napisany poprawnie.blog prawniczy

    Obecnie z każdej strony zasypują nas nowe artykuły o przeróżnej tematyce. Większość z nich pisana jest na szybko, aby w pierwszej kolejności poinformować czytelnika o nowościach, ciekawych wydarzeniach, czy zmianach legislacyjnych. Często takie wpisy zawierają błędy składniowe, interpunkcyjne czy ortograficzne. Mimo, że czytelnik zainteresuje się tą treścią to na pewno już nie wróci na ten portal, ani nikomu go nie zarekomenduje. Twój blog prawniczy musi wyróżniać się skrupulatnością, dokładnością i poprawnością.

  3. Temat musi zostać wyczerpany.

    Jeżeli chcesz być postrzegany jako ekspert w danej dziedzinie musisz koniecznie zrobić dokładny research przed napisaniem artykułu. Następnie wyjaśnić każde zagadnienie od początku do końca, podając przykłady, jeżeli jest to możliwe. Chodzi o to, aby Twój czytelnik po lekturze znał całe zagadnienie i znalazł odpowiedzi na wszystkie dręczące go pytania. W przeciwnym wypadku będzie szukał w Internecie podobnych wpisów, a Twój blog prawniczy już najprawdopodobniej nie będzie przez niego odwiedzony. Krótko mówiąc, przyłóż się do wpisu.

  4. Poczytaj o pozycjonowaniu.

    Oprócz strony merytorycznej musisz również zadbać o stronę “techniczną” wpisów. Mianowicie chodzi tu o stosowanie podstawowych – nie zbyt trudnych – zasad pozycjonowania stron internetowych. Najważniejszym czynnikiem z punktu widzenia bloga prawniczego jest ustalenie frazy kluczowej, dzięki której czytelnicy będą mogli odnaleźć Twój wpis w wyszukiwarce. Dla przykładu, w artykule, który właśnie czytasz fraza kluczowa brzmi: blog prawniczy. Sprawdź, poprzez komendę CTRL+F, ile razy występuje ona w tekście oraz gdzie się znajduje. Tak samo twórz swoje treści. Przykładowo, jeżeli piszesz artykuł o zachowku, fraza kluczowa może brzmieć: “komu należy się zachowek”. Taką frazę umieść następnie kilkukrotnie w tekście (w tym w nagłówkach) w taki sposób, aby język nie był sztuczny. Więcej o pozycjonowaniu będzie można przeczytać w nowym wpisie, który wkrótce opublikujemy.

  5. Treści muszą być dopasowane do odbiorców.

    Wybieraj takie tematy, które nie dość, że są aktualne, to ponadto interesują Twoich odbiorców. Jeżeli już prowadzisz bloga prawniczego jakiś czas, możesz sprawdzić, dzięki takim narzędziom jak np. Google Analytics, jaka grupa odbiorców najczęściej czyta Twoje wpisy. Spróbuj dopasować poruszane na blogu kwestie do problemów swoich odbiorców. Zastanów się lub zapytaj ich, jakie mają problemy i co najbardziej ich interesuje. Więcej o tym, jakie treści zamieszczać na blogu, będzie można przeczytać w naszym nowym wpisie.

  6. Zadbaj o estetyczną warstwę.

    blog prawniczyŻyjemy w szybkim świecie, gdzie najczęściej odbiorcy preferują obrazki i wideo nad treść. Niestety, ze względu na specyfikę zagadnień prawnych, czasem ciężko jest przedstawić coś za pomocą filmu wideo, lub np. infografiki. Najłatwiej jest wszystko wyłożyć pisemnie, wytłumaczyć i opisać. Nie można jednak zapominać o dodaniu do swojego artykułu kilku (choćby dwóch) ciekawych grafik, które nawiązują do tematu wpisu. W takim przypadku czytelnik chętniej podejmie próbę przeczytania całego wpisu, bowiem nie będzie on dla niego stanowił ściany zwartego i długiego tekstu.

  7. Stosuj wezwania do działania oraz komentarze.

    Konkurencja na rynku usług prawniczych jest duża, należy zatem, w miarę możliwości promować swoje treści. Treść Twojego bloga prawniczego może być promowana płatnie, ale można to zrobić również samodzielnie, całkowicie bezpłatnie. Wystarczy na końcu każdego wpisu zadać czytelnikom pytanie, albo poprosić o udostępnienie wpisu, jeżeli okazał się dla nich atrakcyjny. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek komentarzy pod wpisem, komentuj je bezpośrednio ze swojego prywatnego konta, podpisanego imieniem i nazwiskiem. Pokaż, że jesteś ekspertem, a jednocześnie zbuduj więź ze swoimi odbiorcami. Nie dawaj im tylko suchego tekstu, daj im siebie.

  8. Pisz regularnie.

    Jest to niezmiernie ważna zasada. Regularne pisanie jest tak istotne, iż czasem pojawiają się głosy marketingowców, iż przy prowadzeniu bloga czy social media regularność jest nawet ważniejsza niż treść merytoryczna. Nawet jeżeli Twoje wpisy nie będą idealne, to systematyczność pomoże Ci zbudować stałe grono odbiorców, którzy będą przyczyniać się do budowania Twojej marki w Internecie.

Kim jesteśmy?

Jesteśmy zespołem prawników i specjalistów od e-marketingu. Jako agencja marketingowa – Marketing Prawników – pomagamy prawnikom i kancelariom wyróżnić się w sieci w poszanowaniu etyki zawodowej.

Praktyczne wskazówki marketingowe dla prawników

Dołącz do ponad 100 kancelarii prawnych, które korzystały z usług naszej agencji marketingowej.

Zapisz się na nasz newsletter i dowiedz się jak rozwijać swój marketing.

Więcej
WPISÓW