Produkty cyfrowe od jakiegoś czasu zyskują już znacznie na swojej popularności. Coraz więcej specjalistów decyduje się na stworzenie produktu elektronicznego, który pozwoli im na dystrybucję swojej specjalistycznej wiedzy. Najczęściej wybieranymi produktami cyfrowymi są ebooki prawnicze, webinary, szkolenia video, szablony. Popularność ta, powoli również odzwierciedla się w branży prawniczej – z miesiąca na miesiąc dostrzegamy coraz więcej zainteresowanych prawników wydaniem swojego produktu. Na swój celownik najchętniej wybierają ebooki prawnicze.
W tym artykule dowiesz się, co sądzimy o ebookach prawniczych. Czy warto je wydawać? Jeśli tak, to na jaki temat pisać i jak promować ebooki prawnicze? Na wszystkie pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym artykule
Czym są ebooki prawnicze?
Ebooki prawnicze to elektroniczne publikacje zawierające treści związane z prawem. Najczęściej są to kompleksowe wyjaśnienia zawiłych zagadnień prawnych. Odpowiadają na konkretny problem prawny, dzięki czemu mogą zaspokoić odpowiedzieć na wszelkie zapytania i problemy potencjalnego klienta.
Ebooki prawnicze w praktyce są alternatywą dla tradycyjnych książek, ponieważ są łatwo dostępne, a ich elektroniczny format umożliwia łatwe wyszukiwanie, zakładanie zakładek i oznaczanie treści. Są one dostępne w formie plików do pobrania lub czytania online na różnych platformach (jak np. Kindle).
Na jakie temat przygotować ebooki prawnicze?
Ebooki prawnicze mogą odpowiadać na wiele złożonych problemów prawnych. Przykładowo mogą dotyczyć problemów określonej grupy zawodowej, np.
- Niezbędnik dewelopera – wszystko o czym musi wiedzieć deweloper o inwestycjach budowlanych.
- Niezbędnik web developera – o zmianach w zakresie Consent Mode v2 i przyszłych wyzwaniach prawnych.
Co też warto podkreślić, ebooki prawnicze wcale nie muszą być kierowane wyłącznie do nieprawników, którzy szukają odpowiedzi na trudne pytania prawne. Jeśli jesteś specjalistą w danej dziedzinie prawa, możesz opublikować ebook, który będzie skierowany do innych prawników, którzy na co dzień nie zajmują się tak obszernie daną dziedziną prawą.
Przykładowo:
Jeśli jesteś specjalistą od zamówień publicznych i na co dzień zajmujesz się wyłącznie sprawami z tego zakresu, być może dobrym rozwiązaniem byłoby przygotowanie ebooka o najnowszych wyrokach Krajowej Izby Odwoławczej?
Czy warto wydawać ebooki prawnicze?
Ebooki prawnicze same w sobie są dobrym produktem cyfrowym, szczególnie jeśli pisanie sprawia przyszłemu autorowi dużo przyjemności.
Niemniej jednak, nie rekomendujemy w większości sytuacji wybierania ebooków prawniczych na swój pierwszy produkt cyfrowy.
Dlaczego?
Głównie z tego powodu, że ebooki prawnicze to naprawdę sporo pracy. Dodatkowo, bardzo często generują też spore koszty związane z obrobieniem graficznym, korektą tekstu. Jest wiele innych rozwiązań w zakresie produktów cyfrowych, znacznie łatwiejszych w realizacji na samym początku.
Jeśli nie ebooki prawnicze, to co innego?
Przede wszystkim, dla wielu osób rozważających wydanie ebooków prawniczych, rekomendujemy zastanowić się, czy dana treść i rozwiązanie, nie będzie mogło zostać przedstawione w formie video.
Format video jest często znacznie łatwiejszy w przygotowaniu, krótszy w obrobieniu, a co najważniejsze – dla wielu osób znacznie przystępniejszy w odbiorze.
Wiele osób otwarcie wskazuje, że zdecydowanie chętniej wysłucha 2 godzinnego szkolenia niż poświęci 2 godziny na zapoznanie się ze 100 stronnicowym ebookiem. NIe wspominając już o tym, że przy pisaniu ebooka, kluczowe jest dbanie o prosty i zrozumiały język dla czytelnika. Ebook napisany trudnym językiem prawniczym wcale nie będzie pomocny i nie przekaże odbiorcy istotnych informacji w zrozumiały sposób.
Link do artykułu, jak pisać o prawie w prosty sposób?
Ile zarobię na ebookach prawniczych?
Przygotowany ebook prawniczy wcale nie należy też do drogich produktów cyfrowych. Ceny ebooków, w zależności od wyjaśnianego zagadnienia, najczęściej zawierają się w cenie 50 – 200 zł.
Jednak warto mieć świadomość, iż górna półka cenowa (100 zł – 200 zł) występuje przy ebookach wydawanych przez bardzo rozpoznawalne osoby w branży prawnej. Zdecydowanie trudniej będzie sprzedać Tobie ebook w takiej cenie, jeśli nie jesteś rozpoznawalny jako ekspert w swojej dziedzinie lub nie masz zbudowanej solidnej marki osobistej w mediach społecznościowych.
W przypadku sprzedaży szkoleń video lub webinarów, ceny są wyższe i w większości przewyższają kwoty kilkuset złotych.
Podsumowanie – czy warto?
Na pewno jest to kwestia bardzo indywidualna. W wielu przypadkach z pewnością warto, przykładowo, gdy ktoś preferuje tę formę przekazywania swojej wiedzy. Warto zdawać sobie jednak sprawę z tego, że istnieją również inne metody dystrybucji swojej wiedzy. Tym bardziej, że mogą okazać się mniej czasochłonne i kosztogenne. A jak to w branży prawniczej bywa, czasu zawsze mało 🙂